چقدر از خرید میلگرد اطلاعات دارید؟


در این مقاله می خواهیم نکاتی را به شما یاد آور شویم که در زمینه خرید میلگرد راهنمایی تان کند و بتوانید برای خرید و معامله آهن آلات اطلاعات و دانش کافی را به دست بیاورید تا دچار مشکل ، ضرر و زیان نشوید. این مطلب مانند یک دفترچه راهنما است که می تواند سایز میلگرد ،  استاندارد انواع میلگرد و... را به صورت کامل و جامع توضیح دهد. یکی از محصولاتی که در بازار، خرید و فروش زیادی دارد و به تبع آن مصرف کننده بالایی هم دارد میلگرد است. این محصول یکی از محصولات پرکاربرد و البته ضروری در حوزه ساخت و ساز است. میلگرد  که با نام دیگری چون آرماتور  نیز شناخته شده است از فولاد درست شده که در بتن برای جبران مقاومت کششی پایین آن مورد استفاده قرار می‌گیرد این محصول نقش مهمی در اسکلت بندی و زیرساخت دارد. میلگرد ها دارای مقاومت بالای سطح کششی هستند که در بتن استفاده می شوند تا جبران پایین بودن مقاومت کششی بتن را بکنند.  باید بدانید که میلگردها به دو نوع صاف و آجدار تقسیم می شوند که نوع آجدار خود به چند گروه دیگر تقسیم می شود. کارخانه های زیادی این محصول را ادر ایران تولید می کنند اما مهم ترین کارخانه در زمینه تولید میلگرد ذوب آهن اصفهان است که صادرات این بخش را نیز انجام می دهد و به دلیل پیچیدگی هایی که این محصول دارد بهتر است حتما اطلاعات خود را افزایش داده تا دچار معضل نشوید. امید است که با خواندن این مطلب اطلاعات لازم در زمینه مزایای میلگرد ، سایز آن و همچنین قیمت میلگرد در اختیار شما قرار گیرد.

میلگرد چیست؟

به محصولات فولادی با سطح مقطع دایره ای شکل و نسبت طول به قطر بالا میلگرد می گویند. از نظر شکل ظاهری این محصول به دو صورت ساده و آجدار در بازار موجود می باشد.

سایز میلگرد

قطر این محصول به استاندارد مورد استفاده در کشورهای مختلف بستگی دارد و معمولا بین ۶ تا ۶۰ میلی متر است. این محصولات در قطرهای بین ۶ تا ۳۲ میلی متر به راحتی در بازار یافت می شود و برای قطرهای بزرگ تر باید سفارش داده شود. طول معمول میلگردهای تولیدی ۱۲ متر است ولی برای قطرهای کمتر از ۱۰ میلی متر به صورت کلاف نیز تولید می شود.

مشخصات پروفیل ها و مقاطع فولادی از جمله میلگرد در کتابی با عنوان پروفیل های ساختمان فولادی (اشتال) آمده است. جدول زیر بخشی از این کتاب می باشد که مشخصات این محصول با قطرهای مختلف را نشان می دهد.

استاندارد انواع میلگرد

در کشور ما نخستین استاندارد برای میلگرد ذوب آهن اصفهان اعلام گردید که در این میان می توان به AII و AIII (GOST5781) اشاره کرد. لازم به ذکر است این استاندارد از استاندارد کشور روسیه برگرفته شده بود. این استانداردها همچنان در بازار فولاد رایج می باشد. در سال های اخیر استاندارد دیگری تحت عنوان (ISIRI3132) برای تولید این محصول رایج گردیده و تمامی تولیدکنندگان موظف به رعایت این استاندارد می باشند. از سایر استانداردهای رایج در خصوص این محصول می توان به ISIRI2909-1 ، ژاپن JIS G3112، آلمان DIN 488، انگلستان BS4449 و ایالات متحده ANSI/AWS D1.4 و سازمان جهانی استاندارد ISO 6935 اشاره کرد.

نحوه محاسبه وزن میلگرد

یکی از موارد مهمی که در هنگام خرید لازم است به آن توجه کنید استاندارد بودن وزن میلگرد می باشد. متاسفانه برخی از خریداران بر این باورند که به دلیل تخصصی بودن این محصول پی بردن به استاندارد بودن آن کار دشواری است. بنابراین برای خرید تنها به گفته های فروشنده اکتفا می کنند و از محاسبه وزن میلگرد به روش استاندارد اجتناب می کنند.
توصیه ما به شما خریداران محترم این است که پیش از خرید این محصول یک طول مشخص از محصول مورد نظر را از فروشنده درخواست کنید و با استفاده از یک ترازوی دیجیتال وزن آن را محاسبه نمایید و سپس طول آن را با استفاده از متر اندازه بگیرید. سپس از طریق رابطه ذکر شده در مقاله محاسبه وزن میلگرد اقدام به محاسبه وزن آن بر حسب طول نمایید.

انواع میلگرد

میلگرد آجدار امروزه بخش زیادی از صنعت فولاد را به خود اختصاص داده است. در ابتدا با مقدمه ای در خصوص تولید این محصول شروع می کنیم. میلگرد آجدار مفتولی فولادی می باشد که حاصل از کشش یا نورد شمش فولادی است که در کارخانجات نورد پس از پیشگرم در دستگاه فشار کشیده شده و به صورت میله ای طویل تبدیل شده که در نهایت آج توسط قالب های آج زنی بر روی آن قرار می گیرد.

اگر بخواهیم این محصول را تقسیم بندی کنیم به سه دسته گرید A2 ، a3 و a4 تقسیم می شود. البته یک نوع دیگری نیز تحت عنوان میلگرد ساده وجود داشته که فاقد آج می باشد. این محصول سطح صیقلی داشته و دارای مصارف مختلفی نیز می باشد. این محصول از لحاظ استحکام، شکل ظاهری و کاربرد با میلگردهای آجدار تفاوت دارد.  آرماتور ساده در حدود ۲۴۰۰ کیلوگرم بر سانتی متر مربع تنش تسلیم دارد.
گرید a4 از سال ۲۰۰۳ مورد مصرف زیادی در صنعت قرار گرفته است. این محصول دارای آج مرکب ۵۰۰ یا ۵۲۰ می باشد. میلگردهای آجدار براساس مواد استفاده شده و عملیات حرارتی مورد استفاده در آن ها به این سه دسته تقسیم می شوند.
گرید a2 در ایران نیز بیشتر با این نام شناخته می شود. تنش تسلیم این محصول ۳۴۰۰ کیلوگرم بر سانتی مربع می باشد و مصارف مختلفی دارد. در مکان هایی که سازه نیاز به استحکام زیادی نداشته باشد یا ساخت ساختمان و سازه های کوتاه و نامرتفع از این محصول استفاده می شود. گرید a3 بیشترین مصرف را دارد و تنش تسلیم این محصول ۴۰۰۰ کیلوگرم بر سانتی متر مربع می باشد و بخش عمده ای از خرید و فروش میلگرد ها را در دنیا در بر دارد.
از سال ۲۰۰۳ با افزایش زلزله ها و استحکام سازی ساختمان ها، مصرف گرید s500 یا آج ۵۰۰ (a4) افزایش یافت. در واقع ترکیبات شیمیایی این محصول را نمی توان از حدی فراتر برد و مهندسین با همان مقدار کربن اما با روش های مختلف کوئنچینگ و ترمکس توانسته اند به خواص مکانیکی بالاتری از گرید a3 برسند. پروسه تولید این نوع محصول به این صورت است که پس از آخرین مرحله نورد تحت تاثیر عملیات حرارتی کوئنچینگ با آب قرار می گیرد و این پروسه سبب افزایش استحکام محصول نهایی می شود.
این محصول دارای آج های دوکی شکل می باشد که به صورت ۷ و ۸ بر روی آرماتور قرار می گیرند. زاویه هر آج نسبت به سطح افقی آرماتور بین ۳۵ تا ۷۵ درجه می باشد. استاندارد ۳۱۳۲ سازمان استاندارد ملی از سال ۱۳۹۳ مصرف این نوع محصول را تایید کرده است .